arbejdsmiljørepræsentant kursus

3 ting, du bør vide som arbejdsmiljørepræsentant

Hvis du allerede er, eller hvis du overvejer at blive arbejdsmiljørepræsentant på din arbejdsplads, så er der et par ting, som er vigtige at vide, inden du kaster dig ud i jobbet. 

Som arbejdsmiljørepræsentant er din vigtigste opgave nemlig at fungere som talerør mellem medarbejderne på din arbejdsplads og ledelsen. 

Du skal have en uddannelse 

Den første og nok også vigtigste ting at holde for øje som arbejdsmiljørepræsentant er, at du skal på et arbejdsmiljørepræsentant kursus for at kunne bestride stillingen. 

Senest tre måneder efter du er blevet valgt af dine kolleger, skal du derfor gennemføre det arbejdsmiljørepræsentant kursus, som udbydes mange forskellige steder.  

Du kan læse mere om arbejdsmiljørepræsentantkurset på https://arbejdsmiljoegruppen.dk/, hvor kurset også udbydes online. 

Du bør sætte god tid af til dine arbejdsopgaver 

Som ny arbejdsmiljørepræsentant kommer det nok også bag på mange, at det faktisk tager en del tid. I hvert fald hvis du ønsker at udfylde din nye rolle på en god og ordentlig måde. 

Derfor er det vigtigt, at du sammen med din arbejdsplads aftaler, hvor meget tid af din normale arbejdsdag, som skal sættes af til opgaver som arbejdsmiljørepræsentant. 

Der findes ikke faste retningslinjer for, hvor meget tid der er nødvendigt, så det er derfor noget, der skal aftales internt. Hvor meget tid, du har behov for, afhænger nemlig også af, om du er alene på posten, eller om I er flere til at deles om arbejdsopgaverne. 

Hold din viden opdateret 

Som arbejdsmiljørepræsentant har du ofte et stort ansvar særligt for arbejdsmiljøet og dine kollegers ve og vel. Derfor er det en rigtig god idé at holde din viden på området opdateret. Men viden på området får du først og fremmest på et arbejdsmiljørepræsentant kursus. 

Men du kan også vælge at tilmelde dig forskellige nyhedsbreve om arbejdsmiljø, så du er sikker på at være opdateret med den nyeste viden inden for området. 

Hvad er så mine specifikke arbejdsopgaver? 

Det kan være svært at pege på de helt specifikke arbejdsopgaver, som du har eller kommer til at have som arbejdsmiljørepræsentant. Den vigtigste arbejdsopgave er som nævnt at holde øje med arbejdsmiljøet på arbejdspladsen. Og hvordan man bedst holder øje med det, finder du nok nemmest ud af ved at finde din egen måde at gøre det på. Men på et arbejdsmiljørepræsentant kursus vil du også få fifs og tricks. 

Det kan for eksempel være gennem daglige eller ugentlige samtaler med dine kolleger, det kan være ved at observere dynamikken i forskellige arbejdsgrupper, eller det kan være ved at gøre opmærksom på, at du står til rådighed, hvis nogle har behov for en snak eller oplever udfordringer på forskellige områder. 

Hernæst følger så endnu en arbejdsopgave. Du skal nemlig være i stand til at videreformidle de udfordringer og problemer, dine kolleger har, til arbejdspladsens ledelse. På den måde sikrer du, at der bliver taget godt hånd om udfordringerne, og alle derfor synes, at det er rat at gå på arbejde. I den forbindelse er det også vigtigt at kende reglerne på området, og det er her, dit arbejdsmiljørepræsentant kursus kommer til at gøre nytte.